Anak AUTISM tiada progress? Selalunya 3 pendekatan ini lebih berjaya dalam Speech Therapy.
Parents yang ada anak autism akan sentiasa cari ikhtiar, supaya boleh beri kualiti hidup yang lebih baik terhadap anak.
Ada yang berharap menunggu, anak nak pandai bercakap.
Ada juga yang berusaha tanpa henti. Pelbagai ikhtiar. Sampai ke hari ini.
Saya cukup hormat akan kecekalan ibu dan ayah yang tidak kenal erti putus asa.
Namun, kita mengejar masa untuk melihat perubahan yang lebih baik pada anak yang semakin meningkat dewasa.
Dalam klinik speech therapy saya,
Ada pendekatan yang saya pegang kuat, atas faktor progress yang lebih baik pada setiap patient autism saya.
Seorang kanak-kanak autism berumur 4 tahun, lelaki, dibawa oleh ibunya berjumpa dengan saya.
Masa datang pada hari pertama beliau berada dalam kategori sebagai 'non-verbal autism'.
Ibunya ada memaklumkan, pernah mendapatkan terapi, namun ibunya tidak mendapat sebarang progress yang dimahukan.
Lihat.
Tindakan ibu inilah yang buatkan saya sendiri kagum. Tidak berhenti usaha mencari usaha alternatif.
Masa berlalu....
Habis 16 sesi bersama saya, anaknya sudah mula gabungkan dua patah perkataan untuk bina ayat.
Bonding ibu dan anak makin kukuh.
Sangat 'enjoy' main dengan ibunya.
Apabila ibu ketawa, anak turut ketawa sambil berpandangan.
Saya dapat rasakan pengalaman inilah yang telah lama dinanti-nantikan oleh si ibu.
Dengan penuh kesabaran.
Happy yang ibu usahakan tanpa kenal erti susah... demi anak kesayangannya.
Saya sentiasa tersenyum jauh dalam sudut hati saya.
Terapi berkonsep seperti inilah yang saya pegang.
.
Jadi,
Apa 3 pendekatan yang saya buat dalam 16 sesi ini?
1. Teamwork.
Saya galakkan ibu terlibat secara aktif dalam sesi terapi. Kerana, bila ibu ambil ‘role’, maka secara automatiknya telah berlatih untuk melakukan taktik stimulasi dirumah.
2. Ibu perlu tahu konsep terapi, dan tujuannya.
Sebelum sesi terapi, saya terangkan tujuan latihan yang bakal dibuat. Selepas latihan pula, saya beritahu progress. Barulah si ibu bertambah memahami pentingnya setiap sesi terapi.
.
3- Design speech therapy secara spesifik.
Perlu kita tahu, progress untuk setiap anak adalah berbeza, dan dipengaruhi oleh banyak faktor.
Saya akan ambil tahu sejarah perkembangan, latar belakang, dan juga tahap perkembangan melalui penilaian secara ‘live’ bila berjumpa.
Daripada situ, barulah saya dapat 'design' terapi yang spesifik, untuk utamakan progress.
Dan diharapkan,
Ia menjadi proses auto berpanjangan akan setiap tahap progress-nya... walaupun telah habis sesi bersama saya.
Itulah goal utama saya sebagai Speech Therapist kepada patient autism saya.
.
Ibu ini memiliki beberapa ciri tindakan yang saya amat kagumi.
Mungkin kita boleh diikut jejak akan langkahnya.
Apa usaha yang beliau buat dalam setiap sesi terapi saya?
1- Usaha untuk hadiri setiap sesi,
2- Ketekunan untuk belajar konsep stimulasi didalam sesi terapi.
3- Buku nota yang sentiasa diisi akan tip-tip yang saya kongsikan.
4- Terapi dibuat dalam aktiviti harian.
Dan usaha beliau, telah membawa sinar baru untuk kehidupan anaknya.
“Perbaiki kualiti hidup anak-anak Autism, adalah fokus kita sebagai ibubapa.”
SITI SARAH SAID,
Speech-Language Therapist,
S&Z Speech Therapy Center,
Meru Raya.
.
Parents yang ada anak autism akan sentiasa cari ikhtiar, supaya boleh beri kualiti hidup yang lebih baik terhadap anak.
Ada yang berharap menunggu, anak nak pandai bercakap.
Ada juga yang berusaha tanpa henti. Pelbagai ikhtiar. Sampai ke hari ini.
Saya cukup hormat akan kecekalan ibu dan ayah yang tidak kenal erti putus asa.
Namun, kita mengejar masa untuk melihat perubahan yang lebih baik pada anak yang semakin meningkat dewasa.
Dalam klinik speech therapy saya,
Ada pendekatan yang saya pegang kuat, atas faktor progress yang lebih baik pada setiap patient autism saya.
Seorang kanak-kanak autism berumur 4 tahun, lelaki, dibawa oleh ibunya berjumpa dengan saya.
Masa datang pada hari pertama beliau berada dalam kategori sebagai 'non-verbal autism'.
Ibunya ada memaklumkan, pernah mendapatkan terapi, namun ibunya tidak mendapat sebarang progress yang dimahukan.
Lihat.
Tindakan ibu inilah yang buatkan saya sendiri kagum. Tidak berhenti usaha mencari usaha alternatif.
Masa berlalu....
Habis 16 sesi bersama saya, anaknya sudah mula gabungkan dua patah perkataan untuk bina ayat.
Bonding ibu dan anak makin kukuh.
Sangat 'enjoy' main dengan ibunya.
Apabila ibu ketawa, anak turut ketawa sambil berpandangan.
Saya dapat rasakan pengalaman inilah yang telah lama dinanti-nantikan oleh si ibu.
Dengan penuh kesabaran.
Happy yang ibu usahakan tanpa kenal erti susah... demi anak kesayangannya.
Saya sentiasa tersenyum jauh dalam sudut hati saya.
Terapi berkonsep seperti inilah yang saya pegang.
.
Jadi,
Apa 3 pendekatan yang saya buat dalam 16 sesi ini?
1. Teamwork.
Saya galakkan ibu terlibat secara aktif dalam sesi terapi. Kerana, bila ibu ambil ‘role’, maka secara automatiknya telah berlatih untuk melakukan taktik stimulasi dirumah.
2. Ibu perlu tahu konsep terapi, dan tujuannya.
Sebelum sesi terapi, saya terangkan tujuan latihan yang bakal dibuat. Selepas latihan pula, saya beritahu progress. Barulah si ibu bertambah memahami pentingnya setiap sesi terapi.
.
3- Design speech therapy secara spesifik.
Perlu kita tahu, progress untuk setiap anak adalah berbeza, dan dipengaruhi oleh banyak faktor.
Saya akan ambil tahu sejarah perkembangan, latar belakang, dan juga tahap perkembangan melalui penilaian secara ‘live’ bila berjumpa.
Daripada situ, barulah saya dapat 'design' terapi yang spesifik, untuk utamakan progress.
Dan diharapkan,
Ia menjadi proses auto berpanjangan akan setiap tahap progress-nya... walaupun telah habis sesi bersama saya.
Itulah goal utama saya sebagai Speech Therapist kepada patient autism saya.
.
Ibu ini memiliki beberapa ciri tindakan yang saya amat kagumi.
Mungkin kita boleh diikut jejak akan langkahnya.
Apa usaha yang beliau buat dalam setiap sesi terapi saya?
1- Usaha untuk hadiri setiap sesi,
2- Ketekunan untuk belajar konsep stimulasi didalam sesi terapi.
3- Buku nota yang sentiasa diisi akan tip-tip yang saya kongsikan.
4- Terapi dibuat dalam aktiviti harian.
Dan usaha beliau, telah membawa sinar baru untuk kehidupan anaknya.
“Perbaiki kualiti hidup anak-anak Autism, adalah fokus kita sebagai ibubapa.”
SITI SARAH SAID,
Speech-Language Therapist,
S&Z Speech Therapy Center,
Meru Raya.
.
Comments
Post a Comment