Anak bercakap sepatah dua perkataan, masih boleh faham. Bila buat ayat panjang,
bunyi macam cakap 'Jerman'!
Ada inisiatif nak berinteraksi, nak bercerita. Tapi bahasa sendiri, orang lain tak dapat nak faham.
Nak bercerita, bermain, pasti keluar bahasa sendiri.
Familiar situasi begini?
.
.
.
.
Apabila anak bercakap, bunyinya seperti sedang bercerita. Intonasinya juga kadang-kadang didengari seperti sedang berbual.
Ini namanya 'jargon'. Percakapan yang anak hasilkan tidak difahami. Jika pelat, masih
boleh difahami walaupun sebutan tidak jelas.
Mengapa ini terjadi?
+ anak meniru percakapan orang sekeliling atau melalui media elektronik.
Perkara ini lebih kerap berlaku bagi anak-anak yang banyak terdedap kepada TV atau gajet.
Di skrin kita boleh lihat kadar percakapan yang laju, tiada pengulangan, tiada penekanan
perkataan dan ayat yang panjang.
+ Kosa kata yang terhad.
Kosa kata ini seperti 'kamus perkataan'. Untuk memahami ayat yang panjang, perlu kenal dan faham banyak perkataan. Untuk menghasilkan ayat, kosa kata perlu luas.
Jika tidak, apabila mendengar ayat yang panjang, mereka tidak boleh 'make sense'.
Fasa jargon adalah normal untuk anak berumur sekitar 18 bulan hingga 24 bulan.
Namun, ada kanak-kanak yang berada dalam fasa ini lebih lama.
Ini sudah keluar daripada julat normal perkembangan bahasa dan pertuturan.
.
.
.
.
Untuk membantu, cuba ikuti tip di bawah:
1. Tambahkan kosa kata anak.
+ Labelkan setiap benda atau perkara yang dilakukan. beri nama kepada objek atau perbuatan supaya anak dapat kaitkan perkataaan dengan makna yang sebenar.
+ Gunakan kamus bergambar. Ceritakan apa yang dilihat di dalam gambar untuk perkenalkan perkataan baru kepada anak.
2. Pendekkan ayat mengikut level pertuturan anak.
Jika anak masih gunakan sepatah perkataan, gunakan dua patah perkataan sebagai respons kepada anak. sebagai contoh, anak sebut "bola" bila lihat bola. kita boleh respons, "BOLA. sepak bola! sambut bola!"
3. Galakkan anak melihat ketika kita bercakap.
Sebagai contoh, duduk sama aras dengan mata anak atau dekatkan objek yang anak inginkan dengan muka atau mulut kita ketika bercakap. Panggil nama atau sentuh anak untuk dapatkan tumpuannya.
4. Ajar menyebut perkataan secara bermain di hadapat cermin. Beri penekanan (pergerakan mulut dan reaksi muka) pada setiap penghasilan bunyi. Contohnya, sebut "aaa" dengan
mulut terbuka luas.
5. Terokai ruang dalam rumah. Cari benda dan labelkan. Jadi kreatif dan tukarkan kepada
permainan yang menarik.
6. Libatkan penggunaan gerak isyarat ketika bercakap.
Contohnya, "nak makan?" Sambil
buat isyarat makan, jari dirapatkan dan digerakkan ke arah mulut.
Menurut kajian, gerak isyarat yang dilakukan serentak dengan pertuturan dapat bantu anak untuk berkomunikasi dan belajar bercakap lebih mudah.
7. Apabila anak bercakap, cuba cari klu bagi memahami apa yang cuba disampaikan.
Ulang semula ayat yang dihasilkan dengan cara yang betul. Gunakan intonasi yang menarik, sebut satu-persatu perkataan dengan jelas.
.
.
.
.
Semoga dengan panduan ini dapat membantu anak-anak menjadi pasangan komunikasi
yang berkesan.
Jika didapati anak lama dalam fasa bahasa jargon ini, jangan berlengah untuk dapatkan
bantuan Speech-Langauge Therapist.
Teknik yang betul akan diajar bagi meningkatkan kemahiran berinteraksi antara ibu bapa dan anak.
SITI SARAH SAID,
SPEECH-LANGUAGE THERAPIST.
Comments
Post a Comment