MEMBANTU ANAK BERCAKAP
======
"YOGURT. Lily makan......... ." Saya menunggu anak (1 tahun 5 bulan) untuk menyambung
ayat. Hening seketika.
Kami saling berpandangan. Saya berikan isyarat 'menunggu respons' dengan
menggerakkan badan sedikit ke hadapan dan mengangkat kening. Saya kunci
menggerakkan badan sedikit ke hadapan dan mengangkat kening. Saya kunci
mulut, tak mahu keluar ayat mendesak.
Lebih kurang 5-6 saat kemudian, tiba-tiba keluar jawapan, "oo-gek."
Saspens! tapi berbaloi menunggu.
..............
..............
Ada satu strategi, yang kita selalu terlepas pandang.
Apa dia?
.
BERIKAN MASA UNTUK ANAK RESPONS.
'Pause'. Berhenti seketika. Beri masa untuk anak respons pada maklumat yang didengar.
Cuba lihat contoh ini,
Ingat lagi bagaimana anak kecil kita 'struggle' mahu pakai selipar?
Kadang-kadang rasa geram pun ada. Kita fikir, perlu masukkan kaki sahaja,
mengapa perlu ambil masa yang lama.
mengapa perlu ambil masa yang lama.
hakikatnya, ia merupakan proses berturutan yang perlu disusun atur dengan betul oleh minda kita.
Pemprosesan bahasa, adalah satu kitaran yang kompleks, yang berlaku dalam otak kita.
Secara mudahnya, untuk respons, mereka perlu mendengar maklumat yang diterima,
memproses apa yang didengar,
mencari perkataan yang sesuai untuk respons (jika sudah disimpan di dalam kamus minda mereka),
kemudian barulah otak menghantar maklumat kepada otot-otot yang terlibat untuk berkomunikasi (perkataan, isyarat badan, menunjuk, pandangan mata dsb).
memproses apa yang didengar,
mencari perkataan yang sesuai untuk respons (jika sudah disimpan di dalam kamus minda mereka),
kemudian barulah otak menghantar maklumat kepada otot-otot yang terlibat untuk berkomunikasi (perkataan, isyarat badan, menunjuk, pandangan mata dsb).
Bagi sesetengah kanak-kanak proses ini boleh berlaku secara automatik.
Sesetengahnya pula perlukan lebih masa yang bagi pemprosesan dan penyusunan idea untuk diekspresikan.
Mereka ini selalunya kelihatan seperti:
+ Tidak mendengar
+ Tidak berminat
+ berharap sepenuhnya untuk orang sekeliling membantu
+ Tidak berminat
+ berharap sepenuhnya untuk orang sekeliling membantu
Jika anak kelihatan seperti di atas, apa strategi yang boleh digunakan?
anda boleh lakukan 5 cara ini ini:
1. Jika memberi arahan, pecahkan kepada beberapa bahagian. Pendekkan arahan.
Berhenti sebentar di antaranya, bagi masa untuk mereka proses maklumat yang didengar.
Berhenti sebentar di antaranya, bagi masa untuk mereka proses maklumat yang didengar.
2. Cek semua kefahaman. Sebagai contoh, apabila kita katakan,
"letak mainan dalam kotak," berhenti sebentar, dan
sambung "simpan kotak dalam bilik."
Cek semula, "ok. Mula-mula kena..... selepas itu ......." biarkan mereka sambung.
"letak mainan dalam kotak," berhenti sebentar, dan
sambung "simpan kotak dalam bilik."
Cek semula, "ok. Mula-mula kena..... selepas itu ......." biarkan mereka sambung.
3. Apabila ajukan soalan, tunggu sebentar. Beri masa untuk mereka jawab.
Kira secara senyap 6-10 saat.
Kira secara senyap 6-10 saat.
4. Jika dilihat mereka tidak dapat untuk respons, berikan pilihan jawapan.
Sekurang-kurangnya mereka masih dapat peluang untuk respons.
5. Gunakan bantuan gambar untuk membantu kefahaman anak terutama bagi anak
yang lebih mudah memproses maklumat melalui visual,
berbanding verbal (perkataan) semata-mata.
Bagaimana jika tiada respons daripada anak selepas menunggu?
ini adalah sesuatu yang perlu dijangka pada peringkat awal. inilah peluang
untuk anak belajar kemahiran komunikasi yang memerlukan proses dua hala.
Sekurang-kurangnya mereka masih dapat peluang untuk respons.
5. Gunakan bantuan gambar untuk membantu kefahaman anak terutama bagi anak
yang lebih mudah memproses maklumat melalui visual,
berbanding verbal (perkataan) semata-mata.
Bagaimana jika tiada respons daripada anak selepas menunggu?
ini adalah sesuatu yang perlu dijangka pada peringkat awal. inilah peluang
untuk anak belajar kemahiran komunikasi yang memerlukan proses dua hala.
.
Saya percaya, anak yang selalu diberi peluang untuk melakukan sesuatu perkara,
akan mencabar diri mereka untuk lakukannya sendiri.
Saya percaya, anak yang selalu diberi peluang untuk melakukan sesuatu perkara,
akan mencabar diri mereka untuk lakukannya sendiri.
Cuba konsisten dengan strategi ini, anda mungkin akan dihadiahkan dengan
respons yang tak diduga.
respons yang tak diduga.
Siti Sarah Said
Speech Language Therapy,
S&Z Speech Therapy Center.
Speech Language Therapy,
S&Z Speech Therapy Center.
Comments
Post a Comment